Friday, May 6, 2011

Cerita Ketam dan Udang.

Kepada para penggemar ketam dan udang, anda sumer mesti terkezut bila tau tentang citer nih.  Termasuklah aku sendiri, memang terkezut besar bila dapat tau pasal nih. Jeng...jeng...jeng.....Pada hari petang Rabu 4/5/2011, secara tak sengaja aku telah menonton National Geographic di TV1.  Kali ini NG punya dokumentari pasal kajian tentang DNA.  So........saintis ni mula la membuat kajian ke atas mayat manusia.  Kajian pertama mengkaji DNA mayat manusia di daratan.  Macam yang kita semua tahu, yang bertugas mereputkan mayat seperti ulat berengga (ulat dari lalat) adalah serangga pertama yang mereputkan mayat.  Kemudian diikuti pula dengan serangga-serangga lain.  Masa tengok tu, saintis tu relax jer pi amik ulat-ulat kat mayat pastu simpan dalam botol. 

Hah....ni yang seterusnya. Kajian kat darat dah dibuat, sekarang saintis nak buat kajian DNA mayat manusia di lautan pulak.  So diorang pon tenggelamkan mayat di lautan bersama dengan kamera sekali.  Mak! aiiiiiiii terkezut sungguh bila aku tengok hidupan laut yang pertama makan mayat tuh ialah ketam, gluprrrrrrrrrr.... pastu diikuti pula dengan udang, sotong kurita dan tapak sulaiman.  Alamak baru teringat weekend tadik baru jer aku makan ketam dan udang, bukan main manis lagi rasanya.  La.... patutla orang-orang Arab tak makan ketam dan udang dan diorang panggil ulat laut.  Rupanya spesis ni kat laut adalah ulat-ulat (seperti berengga) yang mereputkan segala bangkai termasuklah mayat manusia.


Patutlah ketam ada penyepit, rupanya kegunaan penyepit ketam ni untuk mencarik-carik bangkai/mayat kemudian barulah senang ketam nak makan.  Lepastu kita manusia pula makan ketam.....

Udang ni kalau masak sambal petai lagi sedap tapi iskkkkkkkk ari tu tengok bukan main lagi udang-udang ni makan mayat dengan rakusnya.  Hem...patut la udang ni sedap dan manis rasanya.

No comments:

Post a Comment