Monday, December 13, 2010

Krim Karamel Kegemaran Keluargaku

Suami dan anak-anak semua sangat suka makan krim karamel.  Sebelum aku tahu macamana nak membuatnya, aku sering membeli krim karamel.  Pantang jumpa orang jual krim karamel pasti aku terus membelinya.  Harga sepotong kalau beli dalam RM3-RM4.  Kalau beli sepotong memang tak cukup.  Hem...bayangkan sebelum ini aku terpaksa keluar duit lebih untuk  makan krim karamel.  Sedangkan cara membuatnya sangat mudah dengan kos bahan-bahan krim karamel sangat murah.  Resepi krim karamel aku ini, kakak ipar yang bagi.  Tapi aku telah ubah suai sedikit mengikut citarasa aku, he..he..he..

Bahan-bahan krim karamel;

6-7 biji telur ikut saiz

1 tin susu cair isian sejat
1/2 tin susu uht/susu segar/air (guna tin susu sejat)
1/2 tin susu gula (guna tin susu cair tadi)


3 penutup esses vanilla (guna penutup essen)

Cara membuatnya:

3 sudu gula untuk membuat karamel.  Panaskan terus gula atas  dulang.

Campurkan semua bahan, telur, susu, gula, essen.

Pukul bahan yang telah dicampurkan tadi sehingga sebati
Masukkan bahan yang telah dipukul ke dalam dulang karamel

Jika anda suka krim karamel anda bersarang, tabur sedikit gula sebelum kukus

Setelah pengukus berasap, masukkan krim karamel dan kukus sehingga 45 minit.

Oh ya, sebelum anda pukul semua bahan, elok anda panaskan dulu pengukus

Setelah masak guna pisau untuk cungkil disekeliling dulang agar mudah krim karamel dikeluarkan nanti

Ambil piring/pinggan lebar telangkupkan atas dulang
Buka dulang krim karamel yang telah ditelangkupkan tadi

Tadaaa...! inilah krim karamel yang telah siap

Bolehlah kita potong dan hidangkan

Sungguh mudahkan, buat krim karamel ni.  Anda semua mesti mencubanya.


No comments:

Post a Comment